zondag 19 augustus 2012

TUINFEEST

Nu het roofvogel-inventarisatiewerk er op zit komt er meer ruimte voor andere, ook leuke dingen.
Bijvoorbeeld mijn Ring-Mus project; het vangen en ringen van vogels in mijn tuin.
Iedere week zet ik het net een aantal uren in de hoop flink wat huismussen te vangen en natuurlijk wat er zoal ook in het net beland. Ieder vogeltje is van harte welkom :)
Maar met die huismussen wil het niet zo vlotten. In de maand juni toen er veel jonge mussen rondvlogen ging het goed met vangen maar de laatste weken vang is slechts nog af en toe nog een mus. Ik denk dat ze elders foerageren en het clubje wat nog in de buurt zit kent mijn netje inmiddels.... Slimme rakkers zijn het!
Maar zoals gezegd, iedere vogel is welkom en gelukkig laten de andere soorten mij niet in de steek.

M&M's of wel Merels en Mezen vormen de hoofdmoot van de andere soorten. Maar ook hele leuke soorten blijken mijn tuin te passeren. Zelfs soorten die ik nog nooit eerder in mijn tuin heb gezien, zoals grasmus en braamsluiper.

                                                  Inmiddels staat de grasmussenteller op twee


                                              Voor de eerste keer een braamsluiper gevangen in mijn tuin

                                   in juni ving ik ook al een boomklever; fraaie vogels!

Een overzicht van mijn vangsten is te vinden op:
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=1109

En de afgelopen week vroeg Henk Mellema of ik zin had mee te gaan naar Rottummeroog. Henk moest daar donderdag en vrijdag excursies leiden voor Staatsbosbeheer. Na ampele overwegingen (een fractie van een seconde dus...) besloot ik om mee te gaan. Een geweldig voorrecht om twee dagen op een onbewoond eiland door te brengen en het weer werkt natuurlijk ook geweldig mee!

Van deze dagen heb ik enkele foto's in mijn Facebook geplakt:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2330317786965.2095962.1520352890&type=3


Geen opmerkingen:

Een reactie posten