dinsdag 7 augustus 2012

PUUR NATUUR

Gisteren kreeg ik te maken met de harde werkelijkheid van de natuur. Na vele leuke ervaringen dit ringseizoen stond ik gisteren weer even met twee benen op de grond. Succesvol broeden is niet vanzelfsprekend!
Gisteren eerst naar Wijhe om jonge wespendieven te ringen. Vorige week werden nog foto's gemaakt van een jong op het nest. Wim Koldewee was bereid de 23 meter hoge klim in de Larix te ondernemen. (voor Wim een "eitje") Maar boven gekomen bleek het nest leeg.... Slechts een enkele leeggegeten wespenraat en wat vers groen was wat restte; van jongen geen spoor. Uitvliegen zou nog niet kunnen dus de meest voor de hand liggende oorzaak was dat één van de (jonge?) haviken de jongen van het nest had gehaald.
Jammer maar ja, haviken moeten ook aan de kost komen.
Daarna nog even naar Park De Weezenlanden in Zwolle om de boomvalk te controleren die midden in de stad broedt. Via de telescoop zag ik een jonge vogel op een tak boven het nest zitten. Door de bladeren waren wat druppels van de buik te zien en wat donkerbruine rugveren met mooie bruine zoompjes. Dan denk je dat het wel goed zit en speur je de boom af of je meer jongen kunt ontdekken.
Maar toen de jonge vogel boven het nest ging verzitten kreeg ik een beter beeld en kon ik ook de kop zien. Het bleek een jonge havik te zijn! En zoals op de foto is te zien één met een beste volle krop....
Ik kon wel raden wat er in die krop zat!

                                   Deze jonge havik had boomvalken op het menu staan....

Tja, erg jammer van de boomvalken die al veel "stadse ellende" hadden doorstaan. Zo vlogen tijdens de halve marathon van Zwolle in juni helikopters laag over het nest en moet in juli het nest bijna uit de boom getrild zijn door de dance-festivals die op het manifestatieterrein plaats vonden.
Je zou bijna een hekel aan haviken krijgen, ware het niet dat ik het geweldig stoere en mooie roofvogels vind!

                                       Wel mooi zo'n jonge havik....
  
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten