zondag 29 januari 2012

SUPERDAG

Soms is het ploeteren om een paar vogels te vangen maar vandaag ging het geweldig! Maar liefst 7 buizerds kon ik van ringen voorzien. Zes jonge vogels en één die net aan zijn 3e kalenderjaar is begonnen. Die buizerd verschillen allemaal van kleur maar vandaag had ik weer zo'n echte witte.... Ze worden nog wel eens "uitgescholden" voor sneeuwuil.
                           op een grote afstand lijkt deze witte buizerd wel een sneeuwuil

Ook twee torenvalken vonden mij kennelijk aardig en van beide mocht ik de reeds aanwezige ringen aflezen. Helaas kon ik nog niet achterhalen waar ze werden geringd maar van één weet ik in ieder geval zeker dat ze in Friesland werd geringd want zij droeg ook een rode kleurring.

Nu we een vorstperiode in gaan ben ik heel benieuwd hoe de roofvogels hier op gaan reageren. Buizerds en torenvalken leven ook van wormen en als de grond hard wordt is die voedselbron niet meer bereikbaar. Zouden ze weg trekken of hebben ze nog genoeg muizen of ander voedsel? 

1 opmerking:

  1. Mooi hoor Jan; met die rode kleurring ligt verwarring met een Britse kleine mantelmeeuw ook wel erg voor de hand...:)
    Groet,
    Tim

    BeantwoordenVerwijderen