zondag 8 januari 2012

EEN LEUKE DAG

Daar was ik ook wel aan toe na een week met veel wind, regen en dode mussen.
Vanochtend op pad om Torenvalken en Buizerds te vangen. Na 10 minuten had ik al een Buizerd in de handen! Een jong mannetje met niet al te veel vlees op de botten. Of die een paar weken strenge winter overleeft vraag ik mij af.
Toen ik over de IJsselbrug bij Kampen reed herkende ik een bekend silhouet op één van de peilers; Slechtvalk! Lekker uit de wind met een mooi uitzicht over de IJssel. Niet lang daarna kon ik mijn tweede Buizerd decoreren met twee ringen, weer een jonge man.
Toen ik net Noordeinde-oost, -centrum en -west :) door was wederom een Slechtvalk! Deze was duidelijk aan het jagen en hing hoog boven het Drontermeer zijn kans af te wachten. Een volwassen valk met kennelijk veel geduld want een jachtvlucht bleef uit.
Enkele honderden meters verder een Buizerd die aan een dode Zwaan zat te vreten. De vogel toonde geen belangstelling voor mijn val en bleef bij zijn menu. Het zij hem gegund.

                      Voor deze jonge Buizerd is de dode Zwaan een buitenkansje; "bermfood"

In de buurt van Elburg kreeg ik weer een Buizerd te pakken. Een jonge vogel maar wel een forse, zodat er een 13 mm ring aan te pas moest komen in plaats van de gebruikelijke 11 mm. Maar ja, je wilt toch het beste voor ze hé. Deze vogel was net los toen ik enkele honderden meters er nog een Buizerd zag zitten. Deze was een beetje argwanend en nam er de tijd voor maar toch, hebbes! Een mooie "oude" man, die minimaal voor de derde keer een winter meemaakt.
Tijd om naar huis te gaan want iemand moet toch het vlees snijden?
Maar heel ver kwam ik niet want ik zie een enorme "bult" in het weiland zitten wat de contouren lijkt te hebben van een Zeearend...en het is een Zeearend! Een prachtige volwassen vogel die aan iets zat te vreten. Jammer van het sombere weer want daar worden foto's niet fraaier van, maar toen de arend op vloog om enkele tientallen meters weer te gaan zitten kon op de foto's ringen herkennen; links metaalkleurig en rechts een donkere kleurring. Wat een beest!

                       Volwassen Zeearend. Door het slechte licht is de ring helaas niet af te lezen.

En als "toetje" kon ik onderweg naar huis nog een kleurring van een Buizerd aflezen. Ik dacht dat ik de vogel daar een tijdje terug had geringd maar toen ik thuis de code controleerde bleek dat ik de vogel al in november 2010 daar gevangen had. Een leuke terugmelding dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten