zaterdag 14 januari 2012

HULP VAN EEN BUIZERD

Vanmorgen op pad om te vangen. Het liep niet vlot want de buizerds hadden weinig belangstelling en er zijn weinig torenvalken. Maar bij Cellemuiden (in de buurt van Hasselt) wist ik toch een torenvalk te verschalken. Een leuke vangst want deze vogel had ik als nestjong in 2007 geringd in Zwolle. En in januari 2010 had ik deze vogel ook al gevangen bij Cellemuiden. De valk is dus nu in haar 6e kalenderjaar!
Vele kilometers later en al aan het twijfelen of ik er niet beter mee kon kappen ontdekte ik een rechtopstaande stam van een afgeknapte populier. Zo'n stam is niet bijzonder maar als er een grote bonte specht in zit te hakken is het wel de moeite waard om even te stoppen. Ook leuk om er wat plaatjes van te maken maar helaas zat de vogel aan de schaduwkant en niet mooi in het licht. Tja, hoe krijg je die specht nu goed in het licht? Hulp kwam uit een onverwachte hoek, want plotseling slaakte de specht een kreet en ging er al scheldend vandoor.
                           de grote bonte specht is bezig een gat te hakken in de boom

Direct daarop landde een jonge buizerd op het uiteinde van de stam! Hij had geen aandacht voor mij maar keek rond en zocht kennelijk de specht. Na zo'n vijf minuten tevergeefs te zoeken en rond te kijken vloog de buizerd weg en landde iets verderop in de berm waar een worm "geslagen" werd.
                                  ergens moet hier iets te halen zijn, maar waar?

De buizerd was nog niet weg of de specht kwam weer terug, boos roepend. Nu werd mijn eerdere wens, een beetje beter in het licht, volledig vervuld. De vogel ging in het hoogste topje van de stomp zitten en hield de buizerd in de gaten. Nu had ik de specht mooi in het licht!
                 de grote bonte specht kiest de hoogste plek en houdt de buizerd in de gaten

Even later kon ik de buizerd persoonlijk bedanken voor zijn goede hulp en belonen met een paar nieuwe ringen. Zo zie je maar weer, soms lijken dingen saai maar dat tij kan dus snel keren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten