zaterdag 7 januari 2012

DE MUSSEN VALLEN VAN HET DAK

Het kopje zou kunnen duiden op het warme weer maar dat is niet de oorzaak waarom in mijn buurt de Huismussen letterlijk van het dak vallen. De oorzaak is de ziekte Het Geel (Trichomoniasis).

De afgelopen week vond ik al twee dode mussen in de tuin. Vandaag zat er één op de stoep die ik zo kon pakken (zie foto). Deze vogel lag enkele uren later dood. En ik ving er nog één die er ook niet erg fit uit zag. Met een gewicht van 24 gram zat dit vrouwtje ook erg ver onder het normale gewicht van 29 gram. Ze vloog redelijk fanatiek weg maar ik vrees dat dat deze ook geen dag meer leeft. Van de vier mussen was één een jonge van afgelopen jaar; de andere drie waren ouder.

                    De doodzieke mus die ik zo op kon pakken. Ook opvallende lichte poot en tenen.  

De dode mussen en uitwerpselen van de gevangen mus gaan naar het Dutch Wildlife Health Centre http://www.dwhc.nl/ in Utrecht voor onderzoek. Al eerder werden 3 dode mussen daar onderzocht en bij alle drie werd Het Geel geconstateerd. Op zich wel bijzonder want het schijnt vooral bij Groenlingen voor te komen.
Volgende keer hopelijk een leuker bericht. En zijn er bij jou in de buurt ook van deze sterfgevallen onder vogels stuur me dan even een mailtje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten