zondag 11 december 2011

TWEE HALEN EEN BETALEN.....

Eindelijk weer eens een ochtend met mooi vangweer; droog, niet te veel wind en koud zodat veel mensen binnen bleven... En de vogels hadden er ook wel zin in want vijf buizerds en twee torenvalken konden worden voorzien van versierselen.
Na een jonge buizerd aan de Chamotweg in Kampen was het de beurt aan een lichte buizerd bij de Slaper (ook Kampen). Deze vogel zat zo'n 100 meter van de weg op een paaltje. Na "uitnodiging" liet de vogel niet lang op zich wachten en maakte een mooie zweefvlucht naar de val. Net toen ik dacht dat ik hem wel had kwam als uit het niets nog een buizerd aangezeild. Waar die zo snel vandaan kwam? Ik maakte me direct zorgen want ik was bang dat de gevangen buizerd aangevallen zou worden dus ik reed direct richting val. De tweede buizerd deed wel agressief tegenover de reeds vastzittende buizerd maar had toch meer belangstelling voor het aanbod in de val. Toen ik uit de auto stapte bleken ze beide vast te zitten! Dat was wel bizar, er ontstond een soort touwtrekwedstrijd tussen de buizerds met de val als touw. Ik besloot dat ze beide gewonnen hadden en ze kregen daarom alle bij ringen...
Na een mooie adulte torenvalk bij de Haatlanden was het de beurt aan een zeer donkere volwassen buizerd op het Kampereiland. Wat was dat beest boos! Tijdens het ringen en meten was het één "stresskip" met opgezette veren en enorm fel reagerend. Dat is het noodzaak extra aandacht te schenken aan klauwen en snavel. Ik kwam er af met één klein pleistertje...

                                boos!

Slechts 100 meter verder pakte ik de volgende kandidaat. En dat was wel een hele mooie buizerd, die kon zo op voor "Holland's next top-bussard". Schitterend mooi wit met lichtbruin contrasterende ondervleugeldekveren. Het leek ook of de buizerd een soort zwarte kap op had en net als de vorige vogel was ook dit een volwassen mannetje. Deze twee buizerds staat eigenlijk mooi model voor de twee uitersten v.w.b. de kleuren bij buizerds; de één super donker en de ander bijna wit.


                                 een schitterend mooie buizerd waarbij ook goed de oude en de 
                                 nieuwe hand- en armpennen te zien zijn.

Met nog een 1kj mannetje torenvalk op de terugweg was dit weer een zeer geslaagde ochtend!

     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten