zaterdag 30 november 2013

VERRASSING

In het najaar is één van de klussen op de lijst nestkasten schoonmaken. Vooral kerkuil-kasten zitten nogal eens vol troep, vooral braakballen. Het gebeurt nogal eens dat bij zo'n controle één van de uilen in de nestkast zit dus zetten we altijd  eerst een schepnet voor de opening. Want uiteraard zijn we nieuwsgierig of de uil een ring heeft, en zo niet dan krijgen ze er één.
Bij de controle gisteren waren wat toeschouwers mee, wellicht voor hen een mooie kans om een kerkuil van dichtbij te zien. Wel nu, ze kregen wat te zien en ik ook ......

Het net ging voor de opening van de nestkast maar na wat tegen de kast aantikken met het net bleef het rustig. Dat gebeurd vaker dus de ladder er bij. De kans bestaat dat wanneer je de ladder op loopt er alsnog een uil uit de kast komt dus het net blijft voor de opening. Er ja hoor, ik was halverwege de ladder en een hoop gerommel in de kast en vervolgens leven in het net.

Maar in plaats van veren werden haren door de mazen van het net zichtbaar. Het bleek een spartelende steenmarter te zijn! Tja, dat had ik niet eerder meegemaakt en een steenmarter is voor mij geen "handsoort". Iets wat ik bij roofvogels en uilen nooit zou doen maar nu liever wel; handschoenen aan. Het beestje was er niet blij mee en met moeite kon ik hem in zijn nek pakken, helaas zat het net er nog wel tussen. Wat een kracht heeft zo'n steenmarter! Gelukkig konden de toeschouwers wat foto's maken want ik had de handen letterlijk vol aan dit prachtige beest.

Lastig om zo'n spartelende steenmarter in bedwang te houden. (foto Arnoud B van den Berg)


Best groot als je zo'n steenmarter van zo dicht bij ziet. (foto Arnoud B van den Berg)


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten