zondag 11 maart 2012

SUPERMAN

Op tal van plaatsen in Nederland beginnen slechtvalken met de eileg. In de nestkast van de Centrale Harculo werd op 9 maart het eerste ei gelegd. Dus ik was benieuwd of het nieuwe paar in Zwolle, bij de firma Hendrix, al zo ver was.
Ik heb een mooie plek uitgezocht zodat ik de nestkast goed kon zien en ook de omgeving in de gaten kon houden. Telescoop geinstalleerd, camera en verrekijker bij de hand, de auto als windscherm en het voorjaarszonnetje deed zijn best...... Zo kun je het heel lang volhouden!

Bij aankomst zat het vrouwtje op het rooster van de nestkast. Ze zag er nog vrij "slank" uit dus ik denk dat eieren nog even op zich laten wachten. Aan de linker poot geen ring, de rechter mocht ik niet zien.
Het mannetje zat op het gebouw van Agrifirm aan de andere kant van het haventje. Van daar heeft hij goed zicht op de nestkast. En een verrassing; hij draagt aan beide poten een ring, met rechts een hoge oranje kleurring. Een Nederlands mannetje dus! Helaas kon ik de code niet "kraken" maar dat komt nog wel.
Toen een boot het haventje in voer besloot het vrouwtje te vertrekken, zij ging naar het ABN-AMRO gebouw. Het mannetje vloog naar de nestkast en bleef daar een tijdje staan piepen, kennelijk om het vrouwtje te roepen. Maar die zat veel te ver weg dus dat had geen resultaat. Daarna vloog het mannetje weer terug naar zijn uitkijkpost.

Er volgden een aantal spectaculaire jachtvluchten. Eerst twee vluchten op zangvogeltjes redelijk dichtbij. Beide zonder resultaat en daar kon ik wat plaatjes van maken. Later een jachtvlucht vanaf een enorme hoogte. Het mannetje was zo hoog opgeschroefd dat ik hem door mijn kijker nog nauwelijks kon zien. Bij de jachtvlucht die toen werd in gezet werd denk ik de maximaal haalbare snelheid wel werd aangetikt..... Onvoorstelbaar wat een snelheid zo'n vogel in een paar seconden bereikte! Helaas kon ik het resultaat van deze vlucht niet zien door de gebouwen waarachter hij verdween.

                                   Afvliegen voor de jachtvlucht....

                                        uitgangspositie bepalen... 

                                          de startpositie is bepaald.....

                                              snelheid maken en corrigeren......

                                            en dan de turbo er op! 

                                         helaas leverde deze poging niets op (rechts de oranje ring)

                                     tja, dan moet je je frustratie even kwijt :)

2 opmerkingen: