zondag 26 februari 2012

KLEUR BEKENNEN

Omdat de ziekte "Het Geel" behoorlijk wat slachtoffers had gemaakt bij de huismussenpopulatie in onze buurt ben ik erg benieuwd wat er dit seizoen gaat gebeuren. Vanaf half december neem ik bijzonder weinig mussen waar in de buurt. Zijn ze dood of zijn ze op andere plaatsen? En komen er voldoende paren terug om te broeden?
Nadat het winterweer over ging in lente-achtig weer neemt het aantal mussen voor mijn gevoel dagelijks toe. Overal kwettert het en keert ook het vertrouwde geluid van ruzie makende mannetjes terug. Ook verschijnen ze weer op de dakgoten en lijken al weer de beste plekken onder de dakpannen op te zoeken.
Uiteraard was ik heel nieuwsgierig of er ook geringde mussen bij zijn die ik vorig jaar heb voorzien van kleurringen. Om de ringen te kunnen aflezen heb ik in een klein boompje in mijn voortuin een paar vetbollen en een container met zaden opgehangen. Vandaag, gewapend met verrekijker, pen en papier, lukte het om 24 verschillende mussen met kleurringen te herkennen. Daarnaast waren er een paar waarvan ik maar van één poot de ringen kon zien en er waren minimaal 6 mussen zonder ringen. In de uren dat ik heb geteld zijn er minimaal 34 verschillende mussen op bezoek geweest.

Van de 24 geringde mussen waren 10 jongen van afgelopen jaar; 7 mannetjes en 3 vrouwtjes. De geslachtsverdeling van de 14 volwassen mussen die ik vorig heb geringd; 5 mannetjes en 9 vrouwtjes.
Scheve verhoudingen binnen de leeftijdsgroepen dus maar bij elkaar opgeteld 11 vrouwtjes en 13 mannetjes; redelijk in evenwicht dus.

                                         Met een beetje geduld zijn ze allemaal af te lezen


                                                 jong vrouwtje, geringd op 7 juli 2011


                                            jong mannetje, geringd op 24 juni 2011


                                             volwassen man, geringd op 17 december 2010
  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten