vrijdag 11 november 2011

Ring, ring, ring

Gistermiddag na een afspraak in Stadshagen nog even een rondje door Mastenbroek gemaakt om te kijken of er nog iets te vangen viel. Het werd een bijzondere middag!
Nog geen 5 minuten op pad en ik ving al een buizerd. Grote verrassing, de imposante vogel bleek een groene kleurring te dragen....

Op de ring twee gegraveerde letters; AB. Deze buizerd, een vrouwtje, had ik als nestjong geringd in 2010 bij de A28. Dat was een bijzonder nest want ik kon toen 4 gezonde jongen ringen. (zie foto)
Op 5 december 2010 had ik AB ook al gevangen, op ca. 100 meter van het nest. Ze is daar dus vrij lang gebleven maar mogelijk in het voorjaar door haar ouders uit het territorium verdreven. Ze was met ruim 1100 gram in uitstekende conditie. (zie foto onder)


Maar het werd nog leuker. In de buurt van Genemuiden wist ik een torenvalk te verschalken. Ook deze vogel bleek door mij geringd! Ik had echter geen tijd om de vogel goed te bekijken want 100 meter verderop diende een buizerd zich aan. Torenvalk maar even veilig opgeborgen en de val voor de buizerd gezet. Warempel, die had ik ook. En wat bleek, ook die had een groene ring....


Deze buizerd (AV) bleek één van de drie jongen die dit jaar op een nest bij de Wythemerplas in Zwolle werd geringd. De buizerd werd even veilig gesteld want eerst was de torenvalk aan de beurt, eerlijk is eerlijk :) De valk bleek dit jaar geringd aan de Gravenweg, tussen Zwolle en Wijhe. Met deze valk was ook iets bijzonders aan de hand, deze had namelijk aan beide poten 3 witte nagels en 1 zwarte nagel. Iets dat bij torenvalken bijna nooit voor komt. In De Takkeling Jaargang 19 (2011) nummer 2 werd hier al een artikeltje aan gewijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten