woensdag 20 december 2017

VANGSTEN EIND 2017

Het jaar 2017 zit er bijna op. De weersomstandigheden werken in deze periode niet echt mee om nog veel vang-uren te maken. Maar niets te klagen, want de afgelopen weken kwamen er toch nog leuke soorten binnen!

Twee voor mijn tuin verrassende soorten, een appelvink en een ijsvogel. Nu is een appelvink nog wel een soort die je bij uitzondering kunt verwachten, het is mijn tweede sinds ik in de tuin vang.
Maar een ijsvogel is voor een stadstuintje wel heel uitzonderlijk. Nu ben ik mijn vijver aan het leeghalen en daardoor een wat groter wateroppervlak zichtbaar is. Maar dan zo'n vogel dat in een woonwijk vindt! Heel bijzonder.


Een appelvink heeft ongeveer het formaat van een spreeuw. Geen klein vogeltje dus...

En de snavel is indrukwekkend. Ze bijten moeiteloos pitten kapot. Dus vingers ook :)

Deze ijsvogel dacht nog een visje mee te pikken maar helaas, die waren al weg.



En af en toe vangen we ook op de ringbaan. En zowaar konden wij ook de eerste grote barmsijzen binnenhalen. Dit najaar/winter is een ware invasie van deze leuke soort in Nederland. Ze zitten vooral in de elzen en teunisbloemen. Dus als je denkt sijzen te zien in de elzen kijk dan nog even goed.
En gelukkig zijn er deze winter ook weer kepen.

Mannetje grote barmsijs.

Keep man



En het "wintervangen" van buizerds en torenvalken is weer begonnen. De eerste rondjes leverden al weer een aantal leuke vangsten op.


Deze buizerd kreeg naast de Vogeltrekstationring ook een kleurring: PI

Geen opmerkingen:

Een reactie posten