donderdag 24 maart 2016

LONDON

De sijzen zijn er weer!
Net als in 2013 blijkt er weer een mini-invasie van sijzen te zijn. Terwijl ik in 2011, 2012, 2014 en 2015 geen enkele sijs in mijn tuin ving waren dat er in 2013 meer dan 50. Die werden toen gevangen tussen 15 maart en 13 april.
Dit jaar lijkt zich hetzelfde fenomeen voor te doen. De eerste sijs ving ik op 25 februari en vanaf die tijd had ik er af en toe één. De laatste week trekken de aantallen aan en op 22 maart waren het er zelfs 12. De teller voor dit jaar staat al op 34.
De hele winter waren er al veel sijzen maar die bleven vooral hoog in de elzen en aten de zaden uit de proppen. Net als in 2013 tonen ze in het tweede deel van de winter en vroege voorjaar ineens belangstelling voor pinda's. Kennelijk een snelle manier om op te vetten voor de trek?
En dat ze behoorlijke afstanden afleggen blijkt uit een terugvangst van afgelopen dinsdag; een sijs met een LONDON-ring! Ik ben benieuwd wanneer en waar deze vogel werd geringd in Engeland.


    Na 2e kalenderjaar sijs - man

Geen opmerkingen:

Een reactie posten