woensdag 10 april 2013

KRUISBEK

Als je na je werk thuis komt en je ziet dat de vogels feest vieren in jouw tuin dan wil je natuurlijk mee feesten! Dus het netje maar opgezet voor wat meer persoonlijk contact.
Dat was gisteren ook al zo en kon toen in enkele uurtjes 15 vogels vangen, waaronder een koolmees met een Brussel-ring. Vandaag was het aantal met 12 vogels iets lager, maar niet minder interessant!

Naast een groepje sijzen die zich zo ongeveer één voor één in het net stortten ving ik ook mijn tweede keep ooit.

Mijn eerste keep ving ik twee jaren geleden, ook in het voorjaar.


En enkele koolmezen die zo vet waren dat het wel vetbolletjes leken. Het zwaarste vrouwtje woog bijna 23 gram en het zwaarste mannetje 24,5 gram!

 Dit is wat je noemt "een dikke vette koolmees"


Maar het meest bijzondere of beter gezegd bizarre was een pimpelmees met een enorme snavel!
De ondersnavel had zijn doel (= de bovensnavel) gemist waardoor beide snaveldelen nauwelijks slijtage hebben en daardoor veel te lang zijn geworden.
Het is een raadsel hoe deze vogel de winter is doorgekomen. Hoe pak je zaden op met zo'n snavel? En ik denk niet dat deze vogel de techniek van een echte kruisbek machtig is.

Ondanks de enorme handicap was deze pimpelmees met 11,1 gram en vet 1 niet ondervoed


 De bovensnavel is wat korter, waarschijnlijk door slijtage tijdens voedsel opnemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten