vrijdag 19 oktober 2012

TOP DAG

Een zomerse dag in het najaar!
Lekkere dag om allerlei klussen te doen; zoals de winterbanden weer onder de auto, schuur opruimen, snoeien,  etc. En natuurlijk ook een paar netjes opzetten want als je toch thuis bent....
Nou dat vangen dat liep vandaag geweldig! Liefst 51 vogels had ik in mijn handen waarvan meer dan de helft Koolmezen waren. Op twee na waren de Koolmezen niet geringd dus allemaal "verse aanvoer". Ook waren er weer enkele bij met een wit petje, zoals die ik laatst ving met de Moskva-ring.

Koolmees met een opvallend wit petje

Schitterend was ook mijn 2e Goudhaan. De eerste ving ik eind 2010. Een prachtig klein vogeltje dat 5,5 gram woog.

 
Een 1e kalenderjaar Goudhaan. Het oranje veertje in het geel duidt op een mannetje.


De andere "mini" was een Winterkoning. Met bijna 9,5 gram bijna een keer zo zwaar als de Goudhaan.

Jonge Winterkoning

Als extra had ik vandaag het "mussennet" weer op gezet. De ervaren Huismussen hadden dat meteen door en die lieten zich niet meer zien. Gelukkig waren er ook een paar die onbekend waren met de situatie en die werden getrakteerd op een set kleurige ringetjes.

Dit plaatje maken moest ik bekopen met een venijnige beet in mijn vinger....


Naast de mezen en de Huismussen kon ik ook 2 Heggenmussen, 4 Merels, een Roodborst en een Zwartkop vangen.  Zie resultaten op: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=1109

Eén van de twee Heggenmussen.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten